tisdag 14 april 2009

Det handlar om återanvändning

Några av kännetecknen för Shabby Chic-stilen är huvudsakligen vitt, avskavt, och för det mesta iordningställt på något sätt. Det handlar mycket om återanvändning. Fina fönster från början av 1900-talet blir dörrar på ett vitrinskåp eller en gammal trästege blir blomstege eller något annat. Den gamla vindsstegen till vårt hus delade vi på mitten och återanvände som handdukshängare i badrummen. Blanda nytt med gammalt. Ofta släntrar man igenom ett loppis och går därifrån utan att ha hittat något. Man måste ha loppisögonen vidöppna! Jag tar ett djupt andetag (kan behövas på vissa loppisar) och bestämmer vad jag ska leta efter innan jag går in. Letar jag efter ett runt soffbord från förr? Det står inte ofta mitt framför ögonen på mig. Det finns många lika shabby chic-tokiga som jag så det bordet har kanske funnits på loppiset fram till en kvart efter öppningstid.Det slitna bruna bordet under alla gamla verktyg till exempel, är kanske ok. Jag får tänka mig det vitt och lite avskavt.

Möbler ska ha spår av dåtid så jag målar inte för perfekt. Vissa möbler har jag grundat en gång, slipat lite och bestämt mig för att det inte behövs mer målning. Sedan beror det ju på vad möbeln ska användas till.
Sakerna som jag införlivar i mitt "shabby chica" hem ska helst användas. Vårt blåa porslin till exempel, används så fort det finns tillfälle. Då blandar jag hej vilt. Allra roligast är det när vi inte är fler än att jag kan duka med blåmönstrat där ingen tallrik är den andra lik.
Gamla fina spetslakan finns det gott om. Men det är ingen mening med att köpa dem för att sedan lägga in dem i skåp. Jag använder dem som duk, över soffor eller syr gardiner av dem. Eller något annat. Jag har bland annat sytt en tvättpåse av en bit blårutig gardinkappa och ett vitt gammalt fint örngott. Tar mindre plats än en traditionell tvättbinge, är mycket trevligare och kan slängas i tvättmaskinen vid behov. Fast det där med att lägga i skåp är inte helt fel. Manglade lakan och örngott med veckade band fint lavade i ett iordningställt gammalt linneskåp är fint. Lägg in några lavendelpåsar och sedan kan man öppna och bara titta och njuta en stund. Ibland , om skåpet är fint inuti också, "glömmer" man att stänga dörrarna till skåpet. Jag har det inte så nu, men det är ett framtidsprojekt..




Halvbordet på bilden är ett vanligt runt bord som min rare bror Tomas sågat av. Det blev riktigt bra!

1 kommentar:

  1. Hejsan ! Bra skrivet i inlägget .Tänkvärda ord .Det fick bli knoppar på skåpet .i antikfärg .Passade ganska bra .Ska lägga ut en bild snart

    Ha de Gott
    Kram Ewa

    SvaraRadera